نکاتی در انتخاب استاد راهنما
نوشته شده توسط : edex

تصویری که ما دانشجویان در ذهنمان از استاد راهنما داریم معمولا تصویری بسیار ایده آل و غیر واقعی است. ما تصور می کنیم که با انتخاب استاد راهنما، به راحتی می توانیم تمامی مراحل تحقیق را از ابتدا تا انتها بدون هیچ دغدغه و استرسی پشت سر گذاریم. البته این تصویر ذهنی چندان هم بی پایه نیست ولی خیلی هم با واقعیات جامعه علمی کشور ما همخوانی ندارد.  

نکاتی در انتخاب استاد راهنما


 واقعیت این است که اساتید ما علی رغم زحمات بسیار، چندان مفید عمل نمی کنند و این چند دلیل می تواند داشته باشد: 
1-    ساختار غلط آموزشی دانشگاه ها
2-    رفتار و خلق و خوی اساتید
3-    رفتار خود دانشجو
در نظام آموزشی کشور ما، برخلاف کشورهای پیشرفته، فرهنگ همکاری علمی به خوبی جا نیوفتاده است. اما در این میان، نمی توان از کم لطفی های اساتید راهنما هم چشم پوشی کرد که بعضا به دلیل حجم کاری بسیار و یا حتی مشکلات شخصی و بی حوصلگی دانشجویان را در مسیر پایان نامه به درستی همراهی نمی کنند.
ضلع سوم و اساسی این ماجرا، خود دانشجو است که درک درستی از وظایف و مسئولیت هایش ندارد و بعضا با خواسته ها و توقعات بی جا و گاه با بی توجهی و تنبلی و کم کاری های خود، مشکلات را دو چندان می کنند.
اما آنچه که اهمیت دارد اینکه پایان نامه محخصولی مشترک از همکاری و ارتباط میان استاد و دانشجو است و توجه دانشجو به انتخاب استاد راهنما، سهم ویژه ای در تکمیل و دفاع پایان نامه خواهد داشت.
در ادامه به نکاتی در انتخاب استاد راهنما اشاره می کنیم:
1-    این حق طبیعی و قانونی دانشجو است که در خلال کار پایان نامه، هرگونه سوال، ابهام و مشکلی را از استاد راهنما جویا شده و توقع کمک، راهنمایی و حل مشکل را داشته باشد. پس از این حق قانونی خود به درستی استفاده کنید.
2-    استاد راهنما به همان میزان که دانشجو خواستار و علاقه مند به پروسه ی تحقیق خود باشد پیش می آید. پس اگر طالب و علاقه مند نباشید، استاد راهنما نیز چندان علاقه ای نشان نمی دهد.
3-    توجه ذاشته باشید که روند انتخاب دانشجو و استاد راهنما، دوطرفه است. هر دو طرف حق انتخاب دارند. پس سعی کنید استاد راهنمایی را انتخاب کنید که با خلق و خویش کنار بیایید و بتوانید به راحتی با او کار کنید و هم چنین حداقل تضاد ها و اختلاف نظرها را باهم داشته باشید.
4-    توجه داشته باشیدکه استاد انتخابی شما باید نسبت به موضوع پایان نامه ی شما اشراف کافی داشتهباشد یا حداقل در حیطه ی تخصص او باشد و مطالعات و تجارب مشابه داشته باشد.
5-    برای انتخاب بهتر، از دانشجویان قبلی و یا دانشجویانی که درحال حاضر با اساتید مختلف کار می کنند پرس و جو و مشورتکنید و استادی را انتخاب کنید که واقعا برای دانشجو وقت گذاشته و همیشه در دسترس است.
6-    به خاطر داشته باشید که اساتید آسان گیر و بی اعتنا، قابل اعتماد نیستند و اساتید سخت گیر هم همیشه استید خوبی نیستند. استادی را انتخاب کنیدکه منطقی و میانه رو باشد.
7-    لازم نیست که حتما بهترین استاد گروه یا رشتهی خود را انتخاب کنید، فقط استادی را انتخاب کنید که با شما همراهی کرده و بهترین مشاوره را به شما ارائه دهد.
8-    به عنوان یک دانشجوی مسئولیت پذیر، همیشه منظم بوده و در انجام مسئولیت ها و وظایف خود به نحو احسن عمل کنید و از کوتاهی و تاخیر بپرهیزید چرا که اساتید از دانشجویان بی فکر و نامنظم خیلی زود ناامید می شوند.

 

منبع: نکاتی در انتخاب استاد راهنما




:: برچسب‌ها: نکات انتخاب استاد راهنما , انتخاب استاد راهنما , استاد راهنما , نکاتی در انتخاب استاد راهنما ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 تير 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: